Alacsonypadló a kényelemért, elektromos meghajtás a zöld jövőért
A két ajánlat közül a nyertes a budapesti székhelyű Omnibus Hungaria Kereskedelmi Kft. és a debreceni Inter Traction Electrics Kft. közös ajánlata lett.
A DKV szlogenje a „Közösségi közlekedéssel a zöld környezetért” önmagában is tükrözi a Társaság környezetvédelem iránti elhivatottságát. A Zöld Busz Program keretein belül elsőként Debrecenben próbálhatták ki az utasok díjmentesen az elektromos teszt-autóbuszt, a város több autóbuszvonalán. A Társaság célja, a városi közösségi közlekedésben résztvevő autóbuszok korszerű diesel és elektromos járművekre történő cseréje, az utazási szolgáltatások színvonalának emelése.
Az erről szóló szerződést pénteken írták alá.
Papp László az eseményen azt mondta, 2019 őszén zöld környezetpolitikát hirdetett a város, ebből a szempontból az egyik fókuszterület a közösségi közlekedés, Debrecen a DKV-val együttműködve létrehozza az ország első jelentős zöld buszflottáját.
Mercedes-Benz eCitaro városi autóbuszok érkeznek majd, teljes mértékben elektromos meghajtásúak, egy töltéssel 315 kilométert is képesek megtenni. 68 utas szállítására alkalmasak. A járművek töltésére alkalmas eszközöket a város három pontjára telepítenek: a Salétrom utcán, a Segner téren és a Doberdó utcán – fogalmazott a polgármester. Hozzátette, nem szeretnének itt megállni, tovább építenék a flottát a következő években.
Tóth Szabolcs arról beszélt, hogy a közösségi közlekedés Debrecenben egyre nagyobb léptékben válik zölddé. 2050 a céldátum, akkorra teljes klímasemlegességet kell elérniük. A Zöld Busz program segítségével és a város támogatásával sikerült olyan forrásokra szert tenni, amelyek finanszírozzák ezt a projektet – fejtette ki a DKV Zrt. vezérigazgatója.
Kósa Lajos úgy fogalmazott, a zöld célok mellett azt is figyelembe kell venni, hogy a közösségi közlekedést finanszírozni kell, s ezek a buszok költséghatékonyabbak, mint a robbanómotorosok. Azt a megoldást, amely csökkenti a költségeket, támogatni kell. Az elektromos meghajtású buszok üzemeltetése bonyolultabb, de olcsóbb, emellett kényelmesebbek is ezek a járművek – mutatott rá az országgyűlési képviselő. Kiemelte, Debrecen megint megint példamutató az ország többi városa számára.
Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, ezeket a buszokat máshogy kell üzemeltetni, s ez egy új munka- és vezetési kultúrát igényel majd, amelyhez különböző képzések is szükségesek. Az igazgató reményei szerint az elektromos buszok az utasokat is arra ösztönzik majd, hogy saját életükben is minél klímasemlegesebb módon alakítsák.
A 12 busz a jövő májusban áll majd forgalomba, addig kell kiépíteniük a töltőrendszert. A beszerzéshez a magyar állam 800 millió forint támogatást biztosít. Mint ismert, nem csupán elektromos buszokból érkeznek újak Debrecenbe, hanem jövő év elejétől lecserélik szinte a teljes flottát.
Amint arról beszámolt a dehir.hu, eredményes lett az a közbeszerzés, amelyet a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. a Debrecen autóbuszos közszolgáltatásához szükséges buszok rendelkezésre állásának biztosítására, az autóbuszok fenntartására, karbantartására és javítására írt ki. A tenderre azért volt szükség, mert a nyár közepén lejár az eddigi szolgáltatási szerződés, s a DKV önállóan nem tudja ellátni a feladatot, lévén buszflottája nincs. A nyertes a DKV eddigi partnere, az Inter Tan-ker Zrt. lett.
A megállapodás szerint a régi autóbuszok cseréje fokozatosan történik meg. Az első új járművek jövő év elején érkeznek, és összesen 119 Mercedes-autóbusz áll forgalomba 2024 októberéig.