Hogyan működik a távhőszolgáltatás Debrecenben?

Hogyan működik a távhőszolgáltatás Debrecenben?

Távhő, a fenntartható kényelem.
A Debreceni Hőszolgáltató Zrt. 33 ezer lakossági és 1430 egyéb felhasználó számára biztosít hőenergiát fűtéshez, hűtéshez és használati melegvíz szolgáltatáshoz. Ez azt jelenti, hogy a város lakóinak közel harmada közvetlenül veszi igénybe a szolgáltatásainkat, míg közvetve szinte mindenki. A távhő szolgáltatást biztosító elemek nagy része nem látható, hiszen a föld alatt vagy épületek alagsorában üzemel. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy működik a távhőszolgáltatás Debrecenben. Ebben az ismertetőben erre a kérdésre szeretnénk választ adni.
A Debreceni Távhő Rendszer legnagyobb hőforrása a Debreceni Erőmű, melyet a Veolia Magyarország Zrt. üzemeltet. A társaság túlnyomórészt ebből az erőműből vásárolja a hőt. Az erőműben a hőt földgázból állítják elő nagy hatékonyságú, hőt és villamos energiát termelő berendezésekkel és kazánokkal.
A távhő rendszerek egyik nagy előnye, hogy több fajta energiaforrásból előállított hő befogadására alkalmasak. A földgáz tüzelő anyagú erőművi berendezések mellett egyre fontosabbak a megújuló energiaforrásra alapozott energiatermelés. Folyamatosan vizsgáljuk az ezekre alapuló megoldásokat, melyek lehetnek a biogáz, biomassza, termikus hasznosításra alkalmas hulladék vagy geotermikus hőforrásból származó termálvíz.
A Debreceni Távhő Rendszerbe a Debreceni Vízmű Zrt. szennyvíz telepén képződő biogázból előállított hőenergia is betáplálásra kerül. A két társaság vizsgálja, hogyan lehet a szennyvíz telepről származó megújuló energiából előállított hőenergia részarányát növelni és vizsgáljuk további megújuló energiaforrások alkalmazásának lehetőségét is.
A társaság a hőt a Debreceni Erőműből három gerincvezetékén és a hozzájuk kapcsolódó elosztó hálózaton szállítja a távhővel ellátott városrészekbe. A vezetékek az ipari területeken tartószerkezetekre, míg a városi környezetben föld alatt védőcsatornába, közmű alagútba, vagy előszigetelve közvetlenül a földbe vannak fektetve. A hálózat teljes hossza 91,4 km, melynek jelentős része a Debreceni Hőszolgáltató Zrt. tulajdonában és üzemeltetésében van. A hálózat állapotát rendszeres ellenőrzéssel, karbantartással és szakaszok felújításával, körvezetékek kialakításával folyamatos üzemeltetésre alkalmas állapotban tartja. A hálózat vezetékei a távhővel ellátott épületek hőközpontjaihoz csatlakoznak.
A hőközpontok feladata az, hogy a beérkező hőenergia mennyiségét megmérjék, szabályozzák, ivóvíz felmelegítésével használati melegvizet állítsanak elő és fűtési időszakban az időjárásnak megfelelő hőmérsékletű fűtőközeget keringessenek az épület fűtési rendszerében. A néhány intézmény által igénybe vett távhűtéshez abszorpciós hűtőgéppel rendelkező hűtőközpontok számára is biztosítjuk a működéshez szükséges hőenergiát.
Társaságunk tulajdonában és üzemeltetésében 860 hőközpont van, melyek karbantartását és felújítását ütemezetten végezzük. Ezek 66%-a távfelügyeleti rendszerhez kapcsolódik, ami lehetővé teszi távolról a működés folyamatos ellenőrzését, a szabályozási paraméterek beállítását, a fűtés indítását vagy leállítását és a hőmennyiség mérők leolvasását.
A távfelügyeleti rendszerünkbe néhány éven belül minden hőközpontunkat be kívánjuk kapcsolni. A hőközpontokhoz felhasználói rendszerek kapcsolódnak. Ezek közé tartoznak a hőközpont után az épületekben található használati melegvíz és fűtési vezetékek, szerelvények, berendezések. Ezek üzemeltetése, karbantartása és felújítása a felhasználói közösségek feladata.
A Debreceni Hőszolgáltató „Fenntartható kényelem” szlogennel kampányt indított, amelynek célja, hogy bemutassa: a távhő lépést tart a dinamikusan fejlődő Debrecennel és korszerűen alkalmazkodik a 21. század kihívásaihoz. Megbízható, biztonságos és pénztárcabarát szolgáltatóként kényelmet visz az otthonokba, környezetvédelmi normáinak köszönhetően sokat tesz a fenntartható és tisztább levegőjű lakókörnyezetért.